Sikker Slank — ned i vægt med en kost, der har høj slankeværdi

Følger du Sikker Slank-programmet, skaber du et kalorieunderskud og et vægttab, som det er overkommeligt at fastholde.

Ingen hokuspokus eller komplicerede principper om kostkombinering, syre-base balance, blodtypediæter, blodsukkerdiæter, proteinkure, afgiftningskure, fastlagte menuer, bestemte fordelinger af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer, hvor mange måltider du må spise osv.

For de fleste er det allerede en kæmpe udfordring at ændre kost og livsstil. Vi undgår derfor at gøre vægttab mere kompliceret, end det behøver at være.

Det er i den grad svært nok i forvejen!

Du behøver ikke at læse alle bøger og tekster, der omhandler Sikker Slank-programmet, blot nok til at opnå de ønskede resultater med programmet.


Det vigtigste om programmet:

 

Der er langt flere og større problemer forbundet med at nå og fastholde sin idealvægt, end man umiddelbart skulle tro, og det er let at falde for illusionen om, at den sidste nye opreklamerede slankekur nærmest vil klare det hele for dig.

Der er ingen mangel på slankekure, som kan få dig ned i vægt, hvis du holder dem ud længe nok. Der er bogstavelig talt hundredvis af kure og diæter, der giver vægttab.

Men — som du nok allerede ved — er det næsten altid en kort fornøjelse.

Er vægttab løsningen?

Slankekure — alle slankekure! — giver vægttab, så længe du følger dem, men omtrent det eneste, der betyder noget, er, om du på en overkommelig og fornuftig måde kan holde vægten nede.

Det handler ikke om at starte på endnu en slankekur, men om, hvordan du lærer at indføre netop de kostvaner, der giver dig vægttab, som du efterfølgende er i stand til at fastholde.

Vægttab er i sig selv næsten meningsløs, hvis du ikke samtidig bliver i stand til at fastholde de vægttab, du opnår — i det mindste i en eller anden udstrækning.

For langt de fleste overvægtige er der ingen lette og hurtige løsninger.

Slankekure eller nye kostvaner?

Det kræver naturligvis langt mere af dig at ændre livsstil, end det gør at følge en kur i nogle uger eller måneder.

Det kræver en bevidst og helhjertet indsats. Du skal være villig til at lære noget nyt. Du skal være villig til at ændre vaner.

Når du satser på at ændre noget ved dine vaner og livsstil er der ikke noget “bagefter”. Mange af de ændringer, du foretager i dine kost og motionsvaner, er ændringer der skal vare ved — noget du skal fortsætte med, også når du har tabt dig.

Du skal med andre ord tilegne dig i hvert fald nogle gode vaner, du kan leve med resten af livet. Og du kan kun leve med nye vaner i det lange løb, hvis du lærer at holde af dem.

Sats på de bedste løsninger og hold ud

Når vi står overfor store og meget besværlige udfordringer — som fx at løse langvarige vægtproblemer — har vi alle en udpræget tendens til at kigge efter en genvej eller nærmeste flugtvej.

Vi fristes alt for let til at kaste os ud i løsninger, der til forveksling ligner dem, vi allerede har forsøgt så mange gange tidligere — eller vi opgiver næsten på forhånd at gennemføre omfattende, besværlige og permanente kostændringer.

Vi har alle en naturlig indbygget tendens til næsten ubevidst eller instinktivt at vælge de løsninger, der kræver mindst af os. Det er fx langt lettere at fortsætte med den kost og de måder at spise på, som du er vant til, frem for besværet med at indføre de kostvaner, der har størst chance for at løse dine vægtproblemer.

Det kræver sædvanligvis ekstra planlægning, tid, energi og viljestyrke, før det nye bliver til indgroede vaner. Det vil nok også tage tid og kræve tålmodighed at vænne dine smagsløg til at spise meget mad med høj slankeværdi, som beskrevet i Sikker Slank-programmet.

Men altså … hvorfor er det SÅÅÅ svært?

Fordi din krop effektivt kæmper imod!

Hvis du vejer en del for meget og især, hvis du har gjort det i mange år, vil din krop have en udpræget tendens til at protestere imod et større vægttab. Den kan så småt begynde at modarbejde dine bestræbelser på vægttab allerede kort tid efter, at du har tabt de første kilo, og efter et større vægttab, kan kroppen intensivere mekanismer og processer, der har til formål at få dig til at indtage flere kalorier og tage på.

Faktisk vil 9 ud af 10 overvægtige — som efter en langvarig, besværlig og heltemodig indsats opnår det ønskede vægttab — tage det hele på igen i løbet af et par år eller tre.

Deprimerende!

Når din hjerne og krop begynder at påvirke dig til igen at tage på — fx ved at øge din appetit, øge din trang til kalorierige fødevarer eller sænke din forbrænding af kalorier — vil det for det meste foregå lige under din bevidsthed. Du oplever, at dit vægttab begynder at gå langsommere eller går helt i stå. Sandsynligvis uden helt at forstå hvorfor. Derefter — måske først flere måneder efter dit vægttab — oplever du, hvordan vægten stødt og roligt er på vej tilbage til den gamle overvægt.

Kroppens stædige og vedholdende modstand mod vægttab er den egentlige årsag til, at næsten alle før eller senere begynder at tage på igen, efter de har tabt sig.

Det er en så omfattende og krævende opgave for svært overvægtige at komme ned i vægt og holde vægten nede, at kun få klarer det.

Du er oppe imod svære odds.

Vanvittige, urimelige og helt unfair odds!

Når du betragter og behandler dit slankeprojekt som enhver anden meget krævende og besværlig opgave, og bruger den fornødne tid på udfordringer med at ændre dine vaner, har du en god chance for at blive en af de få, der klarer den!

Mit bedste bud — efter mere end 35 års erfaringer i at vejlede overvægtige — er, at du på sigt får mest ud af at tilegne dig en plantebaseret kost med høj slankeværdi. Altså en kost, der helt eller i størst udstrækning består af frugt, grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn med høj slankeværdi — og ellers tålmodigt og vedvarende arbejder med de problemer og udfordringer, der skal klares, for at tilegne dig de kostvaner.

Det lyder måske besværligt. Det lyder måske som kostændringer, der er lidt for langt fra den kost, du plejer at spise eller som du holder mest af, men det er besværet værd!

Det er min erfaring, at den fremgangsmåde, som forklaret i Sikker Slank-programmet er den fremgangsmåde, der har den største chance for helt at løse dine vægtproblemer.

Du har størst chance for succes, hvis du udelukkende koncentrerer dig om det vigtigste (at indføre kostvaner med høj slankeværdi) og løbende overvinder de forhindringer, du støder ind i.


Sikker Slank-programmet

I sin mest simple og grundlæggende form indeholder Sikker Slank-programmet kun to trin. Fordi kostvaner med tilstrækkelig høj slankeværdi løser dine vægtproblemer, behøver du nemlig “kun” at gøre to ting:

  1. at arbejde fokuseret på at øge din kosts slankeværdi (mere om det lige om lidt)

  2. at løse de udfordringer du har med 1.


Du er blevet overvægtig, fordi du har indtaget flere kalorier, end din krop var i stand til at forbrænde. Det er klart nok. Det er også indlysende, at du sandsynligvis bliver nødt til at skabe og fastholde et kalorieunderskud i lang tid, for at opnå det vægttab, du ønsker. Og — som du ved — er det lettere sagt end gjort.

Det er kun realistisk at fastholde et kalorieunderskud, hvis du lærer at indtage færre kalorier på en måde, som du kan holde ud i starten og efterhånden lærer at holde af. Det handler altså om, hvordan du indtager færre kalorier, end du forbrænder.

1) Spis mad med høj slankeværdi

Det interessante er, at du både kan gøre det lettere for dig selv og væsentlig øge dine chancer for succes, når du er helt fokuseret på at spise nok mad med høj slankeværdi.

Vi bruger ordet slankeværdi som en betegnelse for den samlede vurdering af de egenskaber ved et fødemiddel, der kan spille en rolle i forbindelse med vægten — både på kort og længere sigt.

Forstå først og fremmest den grundlæggende ide med fødevarernes slankeværdi, og hvorfor den er afgørende for din succes. Læs bogen Slankeværdi — nøglen til vægttab, og brug tabellerne i bogen til at indføre en kost med høj slankeværdi. Du kan også kort læse om slankeværdig i denne artikel på kalorietabel.dk, og bruge tabellerne på kalorietabel.dk til blandt andet at se fødevarernes kalorieindhold og slankeværdi.

Det hele handler om at få indført kostvaner, der har en tilstrækkelig høj slankeværdi til, at de løser dine vægtproblemer.

Det er ikke sandsynligt, at det er al ny mad, du bryder dig om i starten. Det er klart nok. Du har vænnet din krop til bestemte fødevarer, og du har dine livretter. Men hvad du kan lide og har lyst til er i stor udstrækning en vanesag, og med lidt tålmodighed kan du lære at vælge og tilberede sund mad med høj slankeværdi, så du holder af den.

2) Klar dine udfordringer på den bedste måde

Hele ideen med Sikker Slank-programmet er, at du lærer at tackle de problemer og udfordringer, du har med at indføre kostvaner, der har tilstrækkelig høj slankeværdi til, at du både taber de overskydende fedtkilo og bliver i stand til at fastholde de vægttab, du opnår.

Der er flere problemer forbundet med at indføre en kost med høj slankeværdi — og derved løse sine vægtproblemer — end man umiddelbart skulle tro.

Alle ti punkter beskrevet i bogen Sikker Slank — tab dig på en sund og sikker måde og flere af de mulige udfordringer, der er beskrevet i artiklen om udfordringer, kan være relevante for dig.

Det er vitterlig hundredvis at mulige løsninger på individuelle problemer og udfordringer. Brug derfor den fornødne tid og energi på at finde, indføre og holde fast i brugbare løsninger på dine udfordringer.

De eneste problemer og udfordringer, du behøver at koncentrere dig om, er dem, der forhindrer, at din samlede kost har tilstrækkelig høj slankeværdi. Alt andet er stort set uden betydning.

Gå dig til gode løsninger

Gåture er godt for både krop og psyke, og de kan have en særlig ekstra funktion, når du skal løse problemer og klare udfordringer. Du kan nemlig lære at bruge daglige gåture på en måde, så de i stor udstrækning:

  • modvirker stress
  • får kreativiteten til at stige
  • har en positiv indvirkning på humøret
  • forbedrer regulering af blodsukker og hormoner
  • er med til at forebygge en lang række sygdomme
  • forbrænder kalorier.

Gåture kan indirekte afgøre, hvordan dit slankeprojekt kommer til at forløbe, og om du får succes!

Der er mange eksempler, og videnskabelige undersøgelser der bekræftet, at gåture gør os mere kreative og forbedrer vores evne til at løse problemer. Gør derfor gåture (og gerne lange gåture) til en fast daglig rutine.

Nyd naturen på dine gåture samtidig med, at du bruger tiden eller noget af tiden på at overveje og gennemtænke de problemer og udfordringer, du har med at gøre slankeværdien af din kost tilstrækkelig høj. Du vil opdage, at du ofte får gode ideer og kommer på mulige løsninger, der kan afprøves.


Når du bestemmer dig for at indføre sundere og mere slankende kostvaner, er det vigtigt at overvinde din naturlige og indbyggede tilbøjelighed til at foretrække de hurtige og lette løsninger, og i stedet kun satse på at gennemføre gode løsninger, der også fungerer på længere sigt.

Gør nye kostvaner — og nye gode løsninger på dine udfordringer — til vaner. Vær tålmodig. Det tager tid at indføre nye vaner.

Det er ændringen, der kan være svær og en stor udfordring. Når først, du har indført en ny vane, går resten næsten af sig selv.

Print evt. denne side ud og brug nedenstående tjekliste.

Tjekliste:

Ultra kort/simpel tjekliste med det vigtigste. Print evt. ud:

______ Forstå slankeværdi, og hvorfor mad med høj slankeværdi er nøglen til vægttab. Læs bogen Slankeværdi — nøglen til vægttab.
______ Gør det så let som muligt at vælge og spise mad med høj slankeværdi, og gør det så besværligt som muligt at vælge mad med lav slankeværdi. Læs evt. mere om at ændre vaner i bogen: Kunsten at ændre vaner
______ Gør daglige gåture til en vane. Brug dine gåture til eftertanke og til at finde mulige løsninger på udfordringer — både dem, du har nu og dem, du sandsynligvis vil støde ind i senere.
______ Brug de tekster og links, som du finder under udfordringer til at finde mulige løsninger på problemer og udfordringer, som du evt. har med at gøre en kost med tilstrækkelig høj slankeværdi til en vane, som du holder af.