Næringsstoffer til dine knogler — fra kost og kosttilskud

Motion hjælper med at styrke og vedligeholde dine knogler. Det samme gør en række vigtige næringsstoffer — ikke mindst calcium, magnesium, K-vitamin og D-vitamin.

Som beskrevet i denne artikel har calcium stor betydning for blandt andet dine knogler.

Det er dog ikke kun calcium, som dine knogler har brug for, også magnesium er et vigtigt mineral for dine knogler.

For det første har magnesium i sig selv stor betydning for sunde knogler. Magnesium spiler en strukturel rolle i knoglevæv og er afgørende for knogledannelse. Omkring 60% af kroppens magnesium findes knoglerne.

For det andet kan — som beskrevet i artiklen — kan magnesiummangel svække knoglerne, fordi mangel på magnesium kan gøre D-vitaminet mindre effektiv (D-vitamin er nødvendig for korrekt optagelse af calcium).

Det er let at få nok magnesium i kosten, og magnesiummangel forekommer normalt ikke hos mennesker, der blot spiser nogenlunde sundt, men spiser du mange overforarbejdede fødevarer og en del animalske fødevarer, risikerer du at få alt for lidt magnesium.

Hvis du er i tvivl, kan du rimelig let finde ud af, om du får nok magnesium, ved at tjekke tabellen her  (fødevarer listet i rækkefølge af magnesiumindhold). Voksne anbefales at få omkring 350 mg magnesium dagligt.

Mange tror, at de skal drikke mælk for at bevare eller styrke deres knogler, men det er ikke nødvendigt. Det er rimelig let at få nok calcium fra vegetabilske fødevarer.

En plantebaseret kost, der indeholder nok calcium, vil også helt automatisk indeholde nok magnesium — i modsætning til, hvis du får calcium fra mælkeprodukter eller kalktabletter.

D-vitamin fremmer optagelse af mineralerne calcium og fosfat fra tarmen, som begge er grundlæggende bestanddele af knogler og tænder. D-vitamin er derfor vigtig for vedligeholdelse af stærke knogler.

Læs mere om dette vigtige vitamin på vitaminguide.dk

K-vitamin spiller også en vigtig rolle for kroppens evne til at danne knogler, og ifølge en artikel på videnskab.dk kan K-vitaminmangel faktisk være en af årsagerne til, at vi i Danmark har verdensrekord i knogleskørhed, selv om vi samtidig drikker rigtig meget mælk.

K-vitamin findes i store mængder i fx persille, spinat, broccoli, grønlål, rosenkål, bønner og salat.

Du kan se indholdet af K1-vitamin (i fødevarer i rækkefølge af indhold) på denne tabel.

Grøntsager er rige på K1-vitamin, mens K2 fremstilles af bakterierne i tarmene, og kun forekommer i meget små mængder i kosten.

Hvis du ønsker eller har brug for gode kosttilskud for dine knogler er OsteoRemin Forte det bedste valg. Den indeholder nemlig både organisk calcium, magnesium, K2-vitamin og D-vitamin.

2 kommentarer til “Næringsstoffer til dine knogler — fra kost og kosttilskud

  1. Jeg vil endnu en gang takke dig og rose dig for gode Ugebreve for lægfolk. Jeg læser altid med interesse, og har stor tillid til det du skriver. God weekend – og God påske. Venlig hilsen. Dorte Boding

Skriv en kommentar