Suppe- og råkostdage gør kostændringer lettere

Suppe- og råkostdage er en periode, hvor du kun spiser grøntsagssuppe og rå fødevarer med det hovedformål at tackle nogle af de problemer, der kan være forbundet med at ændre kostvaner.

Det er især en velegnet fremgangsmåde, når omfattende kostændringer er nødvendige eller ønskelige. Du skal naturligvis stadig arbejde på at indarbejde nye kostvaner efter suppe- og råkostdagene, men der kan være flere fordele forbundet med at kickstarte de nye kostvaner med suppe- og råkostdage.

Nedenfor en kort gennemgang af de vigtigste anvendelsesmuligheder.

Suppe- og råkostdage kan hurtigt og effektivt bryde indgroede kostvaner

Suppe- og råkostdage er velegnede som en hjælp til at bryde indgroede kostvaner, fordi du hurtigt vænner dig til at spise store mængder frugt og grøntsager samtidig med, at du vænner dig af med at spise en række usunde fødevarer.

Du får med et slag — over en uge eller to — vænnet dig til at spise en hel masse frugt og grøntsager samtidig med, at du vænner dig af med at spise en række usunde fødevarer.

Når formålet er helbredelse, og hurtige resultater er afgørende, handler det blandt andet om, at du rent ernæringsmæssigt giver kroppen de bedste betingelser for helbredelse. Suppe- og råkostdage er en effektivt metode til hurtigt at komme i gang med de kostvaner, der gavner de helbredende processer i kroppen.

Suppe- og råkostdage for mere sensitive smagsløg

De fleste mennesker har vænnet sig til for ofte at spise for meget af det forkerte. Hvis det også gælder dig, kan det være en god idé at bruge en periode med grøntsagssuppe og råkost til at gøre dine smagsløg mere sensitive, så du efterfølgende kan smage flere nuancer i sund mad, og derfor har lettere ved at holde dig til den.

Suppe- og råkostdage for vægttab

Ud over at give vægttab kan suppe- og råkostdage på flere indirekte måder hjælpe dig med at løse dine vægtproblemer, og være del af et effektivt slankeprogram. Suppe- og råkostdage kan blandt andet være et effektivt redskab til at blive vænnet fra at indtage for meget fedt, sukker og ultraforarbejdede fødevarer.

De hjælper dig samtidig med, at få rigtig mange af de bedste og mest slankende fødevarer ind i din kost.

Suppe og råkostdage vil forbedre dine smagsløg, og gøre dem mere sensitive. Mere sensitive smagsløg har stor betydning, eftersom svækkede smagsløg kan bevirke, at vi ikke rigtig føler os mætte eller tilfredse med et måltid, før vi reelt har spist for meget.

Øget følsomhed overfor forskellige smagsoplevelser bidrager til at reducere mængden af mad, vi spiser, fordi mindre mad er nødvendig for at give en god smagsoplevelse.

Brug dagene til at læse og lære om Sikker Slank-programmet, så du kan følge op med en kost- og livsstil, der vil sikre et fortsat vægttab, og som gør det muligt at fastholde dine vægttab.

Suppe- og råkostdage som effektiv antiinflammatorisk kost

Inflammation er en del af kroppens forsvar mod bakterier, virus og andet, der opfattes som en trussel. Det er immunsystemets reaktion på noget, der opfattes som farligt for vores helbred, men selv om inflammation normalt hjælper kroppen med at bekæmpe indtrængende fjender og reparere skader, kan inflammation ændre karakter og blive kronisk, og der kan opstå en situation, hvor den gør mere skade end gavn. Kronisk inflammation resulterer ofte i yderligere skader på vævet og dannelse af arvæv.

Forskellige fødevarer og især forskellige kostmønstre kan enten fremme eller hæmme inflammation.

På suppe- og råkostdage indtager du stort set kun såkaldte anti-inflammatoriske fødevarer!

Suppe- og råkostdage som afvænning

Ultraforarbejdede fødevarer og anden Junkmad kan skabe en afhængighedslignende tilstand, hvis du har vænnet dig til at spise for meget af den slags mad.

Et af de stærkeste våben imod næsten enhver form for afhængighed eller afhængighedslignende tilstande er en periode, hvor du kun spiser suppe og råkost.

Når du på dine suppe- og råkostdage helt udelader disse ting fra din kost, kan du opleve kortvarige abstinenser — fx i form af stærk trang til det usunde, rastløshed, ubehagelige fornemmelser i maven, tung i hovedet, ømme muskler, træthed eller lignende.

Disse abstinenser aftager hurtigt og forsvinder sædvanligvis helt indenfor få dage.

Suppe- og råkostdage ved fordøjelsesproblemer

Der findes både gavnlige og skadelige bakterier i dine tarme, og det har stor betydning, at de “venligsindede” bakterier har overtaget, og holder de sygdomsfremkaldende bakterier i skak.

Det er især din kost, som bestemmer hvilke bakterier, der lever i dine tarme, og din tarmmikrobiom (tarmflora) vil i en eller anden udstrækning ændrer sig efter, hvad du spiser.

Det vigtigste, du kan gøre for at sikre en god tarmmikrobiom, er at fodre de gavnlige bakterier i dine tarme, så de trives. Frugt og grøntsager — og de kostfibre, de indeholder — fremmer en god bakteriesammensætning i tarmene.

Du får meget væske og mange kostfibre fra din suppe og de rå frugt og grøntsager, du spiser i løbet af dagen. Hvis du lider af fordøjelsesproblemer, vil en periode med suppe- og råkostdage sandsynligvis hjælpe dig med at få en bedre fordøjelse og sundere sammensætning af mikroorganismer i tarmene.

Suppe- og råkostdage ved akutte infektionssygdomme

Vi kan antage, at den væsentligste grund til, at vi mister appetit ved akutte infektionssygdomme, er, at det er bedst for kroppen og de helbredende processer, at vi holder igen med at spise. 

Den manglende appetit skyldes måske, at kroppen skal bruge så meget energi som muligt på at bekæmpe infektionen, frem for at fordøje mad og håndtere næringsstoffer.

Spring blot et eller flere måltider over, hvis du mister lysten til at spise og/eller spis blot suppe og frisk frugt i en periode. Der er undtagelser, og du følger naturligvis lægens råd, hvis du er under lægebehandling.

En varm suppe eller friske frugter kan udgøre et letfordøjeligt måltid, som giver gode næringsstoffer, og som ofte er noget af det, vi har mest lyst til under en akut infektion. Du får godt med væske, mange letoptagelige nærings- og plantestoffer. Sammen med masse af søvn og hvile kan det være med til at få dig hurtigere på benene igen.

Læs mere om suppe og råkostdage og få en række lækre opskrifter i e-bogen Suppe- og råkostdage. Den finder du her.

Skriv en kommentar